Versleten wiellagers

Het komt zeer regelmatig voor dat de wiellagers van je auto versleten zijn. Dat is op zich een goed op te lossen probleem, gewoon de lagers vervangen, maar het is wel zaak dat je dat redelijk snel doet, anders kunnen er namelijk grotere problemen ontstaan. Denk dus niet: ‘Oh, een versleten wiellager, BMW kan dat wel aan, ik rijd nog even door.’, maar onderneem gelijk actie. Als de wiellagers lang defect zijn dan is er metaal op metaal contact en daardoor ontstaat veel hitte in de remtrommel of remschijf. Door dat soort temperaturen kan de remvloeistof in je remcilinder gaan verdampen en dan loop je het risico dat er in je remsysteem een remvloeistofgasbel ontstaat. Dat wordt ook wel Vapour Lock genoemd, en het impliceert dat de auto niet meer geremd kan worden!

Opmerken defecte wiellagers

Het kan dus tot hevige problemen leiden, defecte wiellagers. Maar hoe merk je op dat ze defect of versleten zijn? Je hebt dat eigenlijk vooral door een geluid dat je hoort: een fluitend of zingend geluidje is het. Je hoort het vooral als je een bocht maakt met je auto. Als je het alleen hoort als je bijvoorbeeld bochten naar rechts neemt dan is dat een indicatie dat er maar één lager versleten is. Ga af op het geluid, en je weet om welke lager het precies gaat.

Versleten wiellagers: vervelend

Natuurlijk is het niet leuk dat je last hebt van dit probleem, net als alle andere autoreparaties. Veel mensen ergeren zich mateloos als er iets mis is met hun auto, maar ik adviseer je er niet zo naar te kijken. Auto’s slijten, dat is heel normaal. Je hoort de risico’s van een auto bezitten gewoon in te calculeren: verwacht dat er best veel mis kan gaan en zet hier geld voor opzij.

1